همه چیز درباره المان

ورزش در المان

احمدرضا محمدیان
همه چیز درباره المان

ورزش در المان

آلمان در ورزش قهرمانی موفق است، ولی در ورزش همگانی نیز جایگاهی برجسته دارد. هدف حمایت بین‌المللی از ورزش استفاده از آن برای برانگیختن تفاهم بیش‌تر میان ملت‌هاست.
 

 

آلمانی‌ها ورزش‌دوست و آلمان کشوری موفق در عرصه‌ی ورزش است. در جدول مجموع مدال‌های دائمی بازی‌های المپیک (تا سال 2014)، آلمان با 1682 مدال پس از ایالات متحده و فدراسیون روسیه در جایگاه سوم قرار دارد. حدود 28 میلیون نفر در آلمان عضو یکی از 91 هزار باشگاه ورزشی هستند. این باشگاه‌ها در کنار فعالیت‌های ورزشی وظایف مهم اجتماعی و مشارکت‌جویانه نیز به ‌عهده دارند. آن‌ها بیش از همه در ارتباط با جوانان و برای هم‌گرائی بیش‌تر ارزش‌هائی چون بازی جوانمردانه، روحیه‌ی جمعی و رواداری را انتقال می‌دهند. توانائی‌های باشگاه‌های ورزشی به ‌دلیل افزایش بین‌المللی‌شدن ترکیب جمعیت و با توجه به ادغام مهاجران در جامعه اهمیتی بیش‌ازپیش می‌یابد. حدود 60700 باشگاه ورزشی اعضایی با پیشینه‌ی مهاجرت دارند. درمجموع نزدیک به 7/1 میلیون نفر با پیشینه‌ی مهاجرت در این باشگاه‌های ورزشی عضویت دارند. بااین‌وجود هنوز مهاجرتباران در ساختار ورزش نمایندگانی اندک دارند.

 

برنامه‌ی فدراسیون ورزش المپیک آلمان (DOSB) تحت عنوان «یکپارچگی با ورزش» ناظر بر این است که مهاجرت به سود عرصه‌ی ورزش در آلمان است. یکی از محورهای این برنامه در آینده تمرکز بر گروه‌هایی مانند دختران و زنان است که تاکنون حضور کم‌رنگ‌تری در ورزش داشته‌اند. دولت آلمان نیز در مشارکت با بنیاد بوندس لیگا و فدراسیون فوتبال آلمان برنامه‌یی برای ادغام بیش‌تر مهاجران را آغاز کرده است. در این برنامه پروژه‌های درازمدتی برای جذب پناه‌جویان به ورزش حمایت می‌شود. از جمله‌ی این برنامه‌ها پروژه‌ی «یک بر صفر برای خوش‌آمد» است که تیم ملی فوتبال آلمان نیز از آن حمایت می‌کند و بر اساس آن از نزدیک به 600 باشگاهی که برای جذب پناه‌جویان تلاش می‌کنند از نظر مالی حمایت می‌شود.

 

فدراسیون ورزش المپیک آلمان سازمان مادر در ورزش آلمان است و خود را بزرگ‌ترین تشکل شهروندی آلمان می‌داند. این فدراسیون هم از ورزش قهرمانی و هم ورزش عمومی حمایت می‌کند. بیش از 20 هزار از 91 هزار باشگاه ورزشی که این فدراسیون نظارت بر آن‌ها را به ‌عهده دارد از زمان وحدت مجدد آلمان تأسیس شده‌اند. از جمله 98 سازمان عضو این فدراسیون یکی هم فدراسیون فوتبال آلمان است که در سال 1900 تأسیس شده است. این فدراسیون درحال‌حاضر با نزدیک به 7 میلیون عضو و 25 هزار باشگاه به بالاترین حد در تاریخ خود رسیده و بزرگ‌ترین فدراسیون یک رشته‌ی ورزشی در جهان است.

 

فوتبال زنان از جمله رشته‌های ورزشی است که سریع‌ترین رشد را داشته است. تیم ملی فوتبال زنان آلمان تاکنون چندین‌بار به مقام قهرمانی در جهان و اروپا دست یافته است. با تأثیرپذیری از موفقیت‌ بازیکنانی چون اشتفی جونز، که از سال 2016 مربیگری تیم ملی فوتبال زنان آلمان را به عهده خواهد گرفت، هم‌اکنون 337300 فوتبالیست دختر زیر شانزده سال در باشگاه‌های فوتبال عضو هستند.

 

جذاب‌ترین اتفاق در ورزش آلمان بوندس لیگا است ــ بالاترین رده‌ی در فوتبال آلمان. این لیگ از قوی‌ترین لیگ‌های فوتبال در جهان است. برای تماشای 306 بازی 18 تیم بوندس لیگا فقط در فصل 2015 / 2014 نزدیک به 3/13 میلیون تماشاگر به ورزشگاه‌ها رفتند. به عبارت دیگر، هر بازی به‌طورمتوسط 43530 تماشاگر داشته است. باشگاه فوتبال بایرن مونیخ معیاری برای هر سنجشی در فوتبال باشگاهی آلمان است. در ماه مه 2015 این باشگاه بیست‌وپنجمین پیروزی خود در بوندس‌لیگای آلمان را جشن گرفت. بایرن مونیخ هم‌چنین در روز 17 مه 2017 جام فدراسیون فوتبال آلمان را از آن خود ساخت. این تیم علاوه بر آن در سال‌های 2001 و 2013 برنده‌ی جام قهرمانان اروپا شد. این باشگاه با 251 هزار عضو هوادارِ عضو پس از باشگاه بنفیکای لیسبون دارای بیش‌ترین تعداد عضو در جهان است.

تیم ملی مردان فوتبال آلمان با چهاربار قهرمانی در جهان و سه بار قهرمانی در اروپا پرچمدار ورزش فوتبال در آلمان است و از زمان قهرمانی در جهان به سال 2014 در برزیل در صدر جدول فیفا قرار دارد. این تیم با هدایت سرمربی‌اش، یوآخیم لوو، از نظر تاکتیکی بسیار انعطاف‌پذیر است و فوتبالی مدرن عرضه می‌کند. در میان چهره‌های شاخص ملی‌پوش آلمان بازیکنانی نظیر جروم بوآتنگ، سمیع خدیرا و مسعود اوزیل با پیشینه‌ی مهاجرت نیز حضور دارند.

ورزشی مقبول و موفقیت در رشته‌های مختلف

در کنار فوتبال، ژیمناستیک، تنیس، تیراندازی، دو و میدانی، هندبال و سوارکاری نیز رشته‌هایی هستند که طرف‌داران زیادی دارند. درعین‌حال برگزاری دیگر جشنواره‌های ورزشی نیز با موفقیت همراه است. ازجمله مسابقه‌ی دو همگانی «چالش شرکت سرمایه‌گذاری جی. پی. مورگان» در فرانکفورت / ماین. این مسابقه‌ی دوِ شرکت‌ها که هدفی عام‌المنفعه را تعقیب می‌کند با 70 هزار شرکت‌کننده از 2780 شرکت بزرگ‌ترین مراسم از این نوع در جهان است.

بیلان فعالیت‌های ورزش در آلمان از جهات مختلف مثبت است. بخش مهمی از این نتیجه محصول برنامه‌ی حمایت از ورزش است. این برنامه 3800 ورزشکار را در تقریباً همه‌ی رشته‌های ورزشی المپیکی و رشته‌های غیرالمپیکی که سنتی دیرپا دارند، مانند ورزش معلولان و ناشنوایان، در بر می‌گیرد. حمایت از ورزشکاران فعال با نقص عضو نیز ازجمله وظایف مهم این برنامه است. در این عرصه نیز ورزشکاران زن و مرد آلمانی در مسابقات بین‌المللی و بازی‌های پاراالمپیک با کسب 1492 مدال (تا سال 2014) بیش از حد متوسط موفق بوده‌اند.

«انسان‌ها را حرکت دهیم ــ مرزها را درنوردیم». این شعار وزارت امور خارجه آلمان در حمایت بین‌المللی از ورزش است. این پروژه‌یی دائمی در سیاست فرهنگی و آموزشی این وزارت است و تاکنون بیش از 1400 برنامه‌ی کوتاه و بلندمدت در رشته‌های مختلف ورزشی را در بیش از 100 کشور به اجرا گذاشته است. به ‌عنوان مثال «فوتبال به جای جنگ ــ گُوِه برای رواداری» برنامه‌یی بود که طی آن شانزده مربی زن و مرد فوتبال فلسطینی روش‌های آموزش فوتبال به کودکان و نوجوانان را فرا گرفتند. نوجوانانی که پیوسته در معرض منازعات خشونت‌آمیز قرار دارند می‌بایست در فرایند بازی یاد بگیرند چگونه مفهوم بازی جوانمردانه را رعایت کنند. ورزش آلمان از این راه و راه‌های گوناگون دیگر تلاش می‌کند ابزاری برای پیش‌گیری از بحران و تفاهم میان ملت‌ها فراهم آورد و به ‌عنوان سفیری برای احترام متقابل هرچه‌بیش‌تر، رواداری و یک‌پارچگی و رقابت بدون خشونت، به‌ اوج توان‌مندی دست یابد.


موضوعات مرتبط: ورزش در المان
برچسب‌ها: همه چیز درباره المان

تاريخ : | | نویسنده : احمدرضا محمدیان |
صفحه قبل 1 صفحه بعد
.: Weblog Themes By Slide Skin:.